cykloturistika.cz


Obsah čísla Elektrokola: 2/2017

Velký test elektrokol 2017
Spousta cenných zkušeností

Takto velký a takto metodicky zpracovaný test elektrokol, na němž by se podílelo takové množství nejrůznějších lidí, u nás zatím nebyl nikdy realizován. Podíleli se na něm tři subjekty: E-kolo, které zajišťovalo technickou podporu a ergonomický test, V-Press, vydavatel časopisu Elektrokola, a server Aktuálně.cz.
Osloveni byli všichni významní dodavatelé elektrokol do České republiky, pokud se v testu neobjevují, je to z nejrůznějších důvodů. Vzorek testovaných kol je však dostatečný a podává ucelený obrázek o rozličnostech v kvalitách elektrokol, která lze u nás zakoupit a provozovat, v těch neoblíbenějších a nejprodávanějších kategoriích. Jsou tu kola cyklistických značek i kola značek, které vznikly až díky elektropohonu, kola speciální málokusové provenience i kola největších světových výrobců.
Způsobů, jak dělit kola, potažmo elektrokola do skupin, je spousta. Nám z toho nakonec vygenerovaly skupiny tři: horská elektrokola s pevným rámem, horská elektrokola s celoodpruženým rámem a elektrokola ostatní, z čehož je znát, o jaký typ elektrokol mají prodejci největší zájem a kam vývoj elektrokol směřuje. Trendem je vyloženě sportovní užití. Nejhůře se srovnávají elektrokola ze třetí skupiny, která má opravdu mimořádně široké rozpětí, můžeme ji nazývat jako kros nebo trekking, městská kola nebo kola cestovní. Zcela tu chybí kola s malými koly, kola skládací, kola ostatní (tandemy, tříkolky a kola dětská) a také takzvané pedelecy. V tomto testu si vybere skoro každý. O žádném kolo se nedá říci, že by bylo zklamáním jako celek, každé si může nalézt svého spokojeného zákazníka, protože vlastnosti kol jsou stejně tak rozdílené, jako jsou rozdílné požadavky jejich uživatelů. Tento velký test je i pro vydavatele cyklistických časopisů, který kola všeho druhu, a v posledních letech i elektrokola, testuje a testy publikuje, zdrojem cenných a zajímavých zkušeností.

 

Celoodpružená kola
Conway EMF 327 SE
Haibike Sduro Fullseven 8.0
Lapierre Overvolt AM 400
Specialized Turbo Levo FSR Comp CE 6Fattie
Trek Powerfly FS9+

Krosová kola
Apache Wakita
Apache Matto E5
BH Rebel Jet Lite
Conway ECC 300
Lovelec Vega
Moustache Samedi 28
Specialized Turbo Vado 4.0

 

Hardtaily
Apache Hawk MX
Author Elevation+
Moustache Samedi 27 OFF 8
Stevens E-Cayolle+ 27.5"
Superior eXP 919
Trek Powerfly WSD 5

 

Rock Machine Torrent e50-29
Přítel na první šlápnutí

Český Rock Machine nabízí pro rok 2017 šestici modelů sportovních elektrokol, které doplňuje několika modely městskými či cestovními. A zástupci firmy se nijak netají tím, že elektrokola jsou pro značku strategickým segmentem číslo jedna, na němž chtějí i v budoucnu intenzivně pracovat. Podívali jsme se, kam až své snahy dovedli a na čem mohou stavět.

 

Specialized Turbo Vado
Kolo jako z budoucnost
i

„Tý vado!" chce se vykřiknout, když ze všech stran slyšíte na prezentaci novinky totéž slovo. Ano, mohlo by se také říci wow, paráda, bomba či jiná slova údivu, když poprvé spočinete pohledem na tomto novém elektrokole od kalifornského Specializedu. Ten představil svoji letošní modelovou řadu Turbo Vado 2.0 až 6.0 v německém Düsseldorfu. Řadu městských elektrokol určených především na dojíždění do práce a za zábavou. A redakce časopisu Elektrokola byla u toho.

 

 

 

rozhovor
Dobrý design

Jsou všude. Na nádražích, na náměstích, na odpočívkách vedle cyklostezek. Stojany na kola. U některých nás napadne, že jsou úplně k ničemu, a kolo raději položíme na trávu, jiné nás zaujmou svým tvarem či promyšlenou funkcí. Jednou z významných světových firem, která se zabývá jejich výrobou, je mmcité1 z Bílovic u Uherského Hradiště. Jedním z designérů je i Daniel Golík, sám cyklista a milovník přítomnosti. Poslední kreací, na které se podílel, je například i lavička určená především k nabíjení elektrokol.

 

normy a legislativa
Terénem na plný e-plyn!

Z nařízení Evropské unie o schválení typu elektrokola vyplývá, že ta terénní „určená k jízdě na nezpevněných plochách", tedy e-MTB, jsou vyjmuta z povinné homologace.

 

prodejce radí
Jaký typ motoru je nejlepší?

 

Jaký typ motoru mám zvolit pro své elektrokolo? Jaký typ motoru je nejlepší? Tuto otázku slyší v posledních týdnech v prodejně v Mělníku nejčastěji. Na tuto relativně jednoduchou otázku však neexistuje jednoduchá odpověď. Mezi zákazníky obecně panuje přesvědčení, že motory umístěné ve středu šlapání jsou nejkvalitnější, a čím dražší kolo, tím lepší a kvalitnější technologie. Ano, středové motory se zdají být komplexnější, lépe zpracované, vyrábějí je velcí, renomovaní výrobci a mají nesporně celou řadu výhod. Můžeme zde však také vidět některé vlastnosti, které zákazníka mohou omezovat. Nelze tedy paušálně říci, který pohon je pro vás lepší.

 

For Bikes 2017
Veletrh ve veletrhu

Na přelomu března a dubna se v pražských Letňanech odehrál další ročník dnes již velmi populární výstavy For Bikes, která otevírá cyklistickou sezonu a laické veřejnosti představuje poslední novinky ze světa dvou kol poháněných lidskou silou. V hale 4 byla letos umístěna elektročást výstavy, která se na některých propagačních materiálech objevila pod názvem FOR eBIKES. A ano, byl to vlastně veletrh ve veletrhu specializovaný na elektrokola.

 

 

Apache mění život
Do divadla na kole
aneb
zápisky elektrocyklistky začátečnice

Projekt Apache mění život pokračuje i v tomto roce. Jako svoji ambasadorku si zvolil ředitelku Divadla v Dlouhé paní Danielu Šálkovou, které v roce 1996 založila spolu s režiséry Hanou Burešovu a Janem Bornou a dramaturgem Štěpánem zmíněné divadlo.
Kromě divadla a umění vůbec miluje sport. Po Praze chodí pěšky nebo jezdí na kole, a právě proto si ji značka Apache vybrala jako jednu z tváří tohoto projektu. A jak se poprala s prvními kilometry na elektrokole, jak ji jízda na tomto dopravním prostředku oslovila, sepsala poutavě ve svých zápiscích.

 

zahraniční region Itálie, Sauris
Alpská perla stvořená pro elektrokola

Naše autorka Irena Špringlová se v předloňském vydala spolu se svojí rodinou na objevné cykloputování po čerstvě dokončené a údajně nejkrásnější „železniční" cyklostezce v Evropě. Vede od severu k jihu italským regionem Furlansko-Julské Benátsko. Vyrazili z Tarvisia divokou krajinou po nádherné trase bývalé železnice Pontebbana přes mosty a spoustou tunelů. Jejich rovinaté i mírně klesající putování doprovázela podmanivá řeka Tagliamento a krásná horská, později vinařská městečka až k Jadranu. Cestou je lákaly odbočky do údolí Karnských Alp. Tato touha v nich dozrála a vyrazili s koly prozkoumat tento poměrně blízký, ale méně známý kout Itálie, který se na mapě jeví tak trochu jako konec světa.

 

historické okénko
Elektrokola na velodromech

První kontakty cyklistiky s elektropohonem sahají hluboko do minulosti, až někam na konec 19. století. Tehdy se kola s elektrickým pohonem objevila jako monstrózní vodicí stroje na velodromech. Mnohem dříve, než bylo možné se setkat s elektrokoly na silnicích. Lidské vodiče, takzvané multipletty, již nestačily a podle počtu cyklistů, kteří na ně usedali, se stále zvyšoval. Podle toho byly také odvozeny jejich názvy - tandemy, tripletty, quadrupletty, quintupletty až sextupletty pro šest osob. Dál zvyšovat jejich počet již nebylo účelné a bylo to i značně technicky náročné, a tak šlapání posílil elektropohon. Protože na využívání vodicích motocyklů se spalovacím motorem, ať již petrolejovým, nebo benzinovým, ještě nedozrál čas.

 

 

Elektrokola: 2/2017

V prodeji od 19.6.2017 ve stáncích s tiskem a ve vybraných prodejnách.

Elektrokola: 2/2017
obsah čísla
úvodník
ukázka:
Prodejce radí, jaký typ motoru je nejlepší?
ukázka:
Dobrý design - rozhovor
koupit tištěnou verzi
koupit elektronickou verzi

cykloturistika.cz / Elektrokola 2/2017 / obsah